Om tot een verbetering van de urologische service te komen in de Achterhoek is naast samenwerking op zorginhoudelijk vlak ook de logistiek van belang. Communicatie tussen twee afdelingen, uitwisseling van patientgegevens, afspraken en andere basale voorwaarden om een patient mobiel te maken in een regio worden bijna zonder uitzondering door secretaresses beheerd. Deze spinnen in het zorgweb kunnen samenwerkingsverbanden maken of breken.
De secretaresses van onze beide Achterhoekse urologie afdelingen hebben elkaar leren kennen tijdens een instructieavond over Diagnose Behandel Eenheden, gevolgd door een lekker etentje. De bereidwilligheid om in het belang van de Patient over de grenzen van het eigen ziekenhuis te kijken werden uitgebreid besproken. Elkaars wachtlijsten werden vergeleken en ideen over het verkorten van de wachttijd bloeiden op. Veilige uitwisseling van patienten informatie via Fax en digitaal dossier liep nog erg stroef. Al snel werd duidelijk dat bekendheid met elkaar en ieds werkwijze deze problemen snel zouminnen oplossen. Vaak zijn deze communicatieproblemen terug te voeren op onwennigheid en onbekendheid met elkaar.Na deze eerste kennismaking in het Ruurlse Avenarius hebben we in ieder geval iedereen een gezicht gegeven. " we telefoneren nu met iemand die we kennen".
Samenwerking tussen Winterswijk en Doetinchem ligt enorm voor de hand. Mondjesmaat ontstaan samenwerkingsverbanden. Dat kan en moet ons inziens nog beter kunnen. Langzaam zullen we binnen de urologie hieraan blijven werken.
Groet
- Posted using BlogPress from my iPad
Location:Ruurlo
Geen opmerkingen:
Een reactie posten